Iedere dag worden de gevonden voorwerpen verzameld uit onze bussen. Vervolgens worden ze ingeschreven en geregistreerd en kun je je verloren voorwerpen op iLost terugzoeken.
Voorwerp gevonden
Wanneer je verloren voorwerp in de lijst staat, klik dan op de knop ‘Ik wil dit voorwerp claimen’. Je hoeft dan alleen nog aan te tonen dat het van jou is door enkele specifieke kenmerken te omschrijven die niet zichtbaar zijn op de foto, zoals bijvoorbeeld
- De inhoud van een tas;
- Een beschadiging op een telefoon;
- De screensaver van laptop of telefoon.
Het is van belang dat je het hele proces doorloopt om jezelf als eigenaar kenbaar te maken. Je krijgt per mail een nummer en locatie waar je het voorwerp kan afhalen. Zonder dit registratienummer kunnen we het voorwerp niet afgeven.
Let op:
- We schrijven paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen in op iLost en bewaren deze tot de eerstvolgende vrijdag. Iedere vrijdag worden deze naar de gemeente van uitgifte gebracht. Bij het voorwerp staat aangegeven tot wanneer het kan worden afgehaald.
- Persoonlijke OV-chipkaarten die niet geblokkeerd zijn, worden ook ingeschreven in iLost.
- Bankpassen, creditcards en alle overige passen worden vanwege fraudegevoeligheid meteen vernietigd.
Aansprakelijkheid
Je bent als reiziger tijdens het reizen in de bussen van Qbuzz zelf verantwoordelijk voor je eigendommen. Pas na officiële registratie van het voorwerp op iLost is Qbuzz aansprakelijk en verantwoordelijk voor het gevonden voorwerp.
Wil je compensatie voor de waarde van een verloren voorwerp claimen bij Qbuzz? Dan moet je kunnen aantonen dat dit voorwerp in het bezit van Qbuzz is geweest en niet door een andere passagier is meegenomen. Daarnaast moet je een bewijs van aanschaf of eigenaarschap van het verloren voorwerp kunnen overdragen. Alleen dan is Qbuzz aansprakelijk en zal vergoeding plaatsvinden op basis van de dagwaarde van het verloren voorwerp.